System świadczeń dla studentów po wejściu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz szczególne przepisy w okresie COVID-19

  • UWAGA! Szkolenie obejmuje najnowsze kwestie uregulowane w pakiecie ustaw związanych z walką z epidemią COVID-19 – w tym w ustawie z 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS – CoV-2: w tym zmiany związane z kategorią utraty dochodu, sposobu składania wniosku o stypendium oraz doręczania decyzji administracyjnych, możliwość przekroczenia 6-letniego okresu pobierania świadczeń, czasowym zawieszeniem wymogu dołączania zaświadczeń z pomocy społecznej czy też zmiany związane z przyznawaniem zapomóg. To ogrom zmian, które podlegają natychmiastowemu wdrożeniu w systemie przyznawania świadczeń dla studentów. W razie kolejnych nowelizacji i uregulowań program może ulec uzupełnieniu, tak, aby w dniu szkolenia uczestnicy otrzymali najbardziej aktualne informacje i wskazówki praktyczne. 

    PROGRAM SZKOLENIA

    1. Wsparcie materialne studentów:
      1. stypendium socjalne i zwiększone stypendium socjalne – zmiany od roku akademickiego 2019/2020,
      2. stypendium dla osób niepełnosprawnych – zmiany od roku 2019/2020:
        • okres na który zostało przyznane stypendium,
        • maksymalna ilość lat pobierania stypendium dla niepełnosprawnych,
        • zasady postępowania w związku z upływem ważności orzeczenia studenta o niepełnosprawności/stopniu niepełnosprawności w okresie epidemii koronowirusa,
        • obowiązki informacyjne uczelni wobec ZUS w związku z ustawą o świadczeniu uzupełniającym – od października 2019 r. – zakres informacji składanej ZUS,
      3. zmiana zakresu przyznawania zapomóg od roku akademickiego 2019/2020:
        • wyjaśnienia nt. definicji pojęcia szczególnego przypadku,
        • zmiana organu przyznającego zapomogi w tzw. tarczy antykryzysowej, w związku z epidemią COVID-19,
        • zmiana częstotliwości przyznawania zapomóg w związku z COVID-19,
      4. stypendia ministra za znaczące osiągnięcia naukowe, artystyczne i sportowe,
      5. stypendium rektora dla najlepszych studentów z uwzględnieniem ostatnich zmian, w tym obligatoryjność przyznawania tego stypendium dla niektórych studentów I roku, wprowadzona Ustawą 2.0,
      6. zasady wyłaniania grupy najlepszych studentów,
      7. zmiany dotyczące wydawania decyzji o przyznaniu stypendium w Ustawie 2.0 w zależności od organu wydającego decyzję (komisja lub rektor)
      8. odmowa przyznania stypendium w przypadku osiągania dochodu poniżej progu dochodowego z pomocy społecznej w Ustawie 2.0 – wyjątki od zasady,
      9. ograniczenie do 6 lat łącznego okresu pobierania stypendium przez studenta w Ustawie 2.0, – wyłączenie z tej zasady świadczeń przyznawanych w semestrze letnim roku akademickiego 2019/2020,
      10. konieczność zmian regulaminów uczelnianych, w tym obowiązek uwzględnienia w nich wysokości świadczeń lub sposobu ich ustalania w Ustawie 2.0. Zmiana regulaminów w okresie epidemii koronowirusa i dostosowanie ich do przepisów związanych ze zwalczaniem COVID-19.
    2. Zasady ustalania składu rodziny studenta – wskazówki praktyczne:
      1. osoby wliczane/niewliczane do składu rodziny,
      2. sposób dokumentowania składu rodziny,
      3. zasady ustalania składu rodziny studenta po 26 roku życia lub pozostającego w związku małżeńskim lub wychowującego dziecko, student rozliczany bez rodziców (dawniej: student samodzielny finansowo) – zmiany sposobu uwzględniania dochodów od roku akademickiego 2019/2020,
      4. zasady wyjaśniania składu rodziny studenta i jego dochodu – sposoby wzywania studentów i skutki dla wypłaty świadczenia. Nowe terminy wzywania studentów związane ze zmianami w KPA.
    3. Kryteria dochodowe uprawniające do świadczeń oraz zmiana wysokości łącznej kwoty świadczeń otrzymywanych przez studenta od roku akademickiego 2019/2020.
    4. Zasady ustalania dochodu studenta i jego rodziny:
      1. zaświadczenia z urzędu skarbowego i oświadczenia studenta,
      2. oświadczenia o osiąganych dochodach nieopodatkowanych, sposób uwzględniania w dochodach tzw. działalności nierejestrowanej
      3. zasady dokumentowania otrzymywanych alimentów,
      4. dokumentowanie dochodu z gospodarstw rolnych oraz dochodów otrzymywanych poza granicami kraju, zmiana sposobu uwzględniania niektórych rent rolniczych w dochodzie studenta od 5 września 2015 r.,
      5. możliwość zastępowania zaświadczeń oświadczeniami studenta,
      6. dochód uzyskany i dochód utracony jako przesłanka weryfikacji przyznanych stypendiów – zmiana zasad liczenia dochodu uzyskanego i dochodu utraconego w przypadku ponownego osiągania dochodu z tego samego
      7. źródła po przerwie, w tym z umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej czy działalności gospodarczej,
      8. obniżenie wynagrodzenia lub dochodu z działalności gospodarczej jako utrata dochodu w okresie epidemii,
      9. zmiany włączania/ wyłączania niektórych dochodów studenta wynikające ze zmiany ustawy o świadczeniach rodzinnych – dokumentowanie tego dochodu,
      10. sposób liczenia dochodu z działalności objętej zryczałtowanym podatkiem dochodowym,
      11. zmiana w zakresie składanych oświadczeń o dochodach nieopodatkowanych oraz wielkości gospodarstwa rolnego – skutki zmiany wartości hektara przeliczeniowego.
      12. odpowiedzialność prawna za podawanie nieprawdziwych danych – konsekwencje.
      13. postępowanie związane z nowymi kategoriami dochodu: – świadczenie Mama 4 plus oraz „13” i „14” emerytura,
      14. czasowe zawieszenie przepisów związanych z wymogiem dostarczania przez studentów o niskich dochodach zaświadczenia z pomocy społecznej.
    5. Procedura przyznawania świadczeń dla studentów:
      1. wnioski stypendialne – kompetencje uczelni w zakresie sposobu składania wniosku od 17 kwietnia 2020 r.,
      2. organy przyznające stypendia: komisja stypendialna, odwoławcza komisja stypendialna,
      3. decyzje w sprawach stypendialnych: uzasadnienie do decyzji, sposób doręczania, w tym zmiana sposobu doręczania decyzji do 30 września 2020 r. – w związku z przepisami obowiązującymi w okresie epidemii,
      4. zawieszenie stosowania przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie przyznawania zapomóg w okresie epidemii koronawirusa.
    6. Podsumowanie szkolenia. 
  • Zajęcia prowadzi Oliwia Małecka – ekspert z zakresu pomocy materialnej dla studentów i świadczeń socjalnych. Absolwentka Instytutu Polityki Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów podyplomowych na Wydziale Prawa i Administracji UMCS w Lublinie. Posiada szerokie doświadczenie zawodowe związane z polityką społeczną, zarówno od strony legislacyjnej (współpracując przy tworzeniu aktów prawnych) jak i od strony praktycznej (przy wdrażaniu projektów). Wieloletni partner Optimy i szkoleniowiec z zakresu wsparcia materialnego studentów szkół wyższych. Stale współpracuje z „Dziennikiem – Gazetą Prawną”.

  • Lokalizacja szkolenie online
    Termin 08/10/2020 Niestety szkolenie już się odbyło. Jeżeli jesteś zainteresowany szkoleniem napisz do nas

    Sprzęt niezbędny do wzięcia udziału w szkoleniu:
    - komputer/laptop/tablet/telefon komórkowy
    - stabilne połączenie internetowe

    Gwarantujemy:
    - materiały i Certyfikat w wersji elektronicznej,
    - merytoryczne szkolenie,
    - możliwość zadawania pytań w czasie zajęć za pośrednictwem chatu lub połączenia video,
    - pełne wsparcie techniczne, w tym pomoc zdalną przy konfiguracji urządzenia, na którym będą Państwo uczestniczyć w szkoleniu online.

  • Rejestracja na szkolenie online

    Warunki uczestnictwa

    • Wypełnienie Formularza rejestracyjnego jest równoznaczne ze zgłoszeniem
      i akceptacją Regulaminu.
    • W ciągu 24 godzin wyślemy Państwu wiadomość z potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia.
    • W przypadku braku takiej wiadomości, prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta.
    • Potwierdzenie organizacji szkolenia prześlemy na adres e-mail podany w formularzu:
      • najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem (szkolenia stacjonarne)
      • najpóźniej na 3 dni przed szkoleniem (szkolenia online)
    • Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie wpłaty na konto organizatora na podstawie otrzymanej faktury pro forma. 
    • Numer rachunku bankowego: mBank 88 1140 2004 0000 3302 7511 5949