Szkolenie ‘prosty język w administracji uczelnianej’ jest skierowane do wszystkich pracowników uczelni, którzy chcą mówić i pisać zrozumiale. Na warsztatach z formułowania i redagowania tekstów poznają Państwo zasady budowania jasnych wypowiedzi. W ramach szkolenia zostaną szczegółowo omówione kwestie stosowania reguł upraszczania oraz ocieplania komunikatów w dokumentacji indywidualnej, w rozmowach ustnych oraz na stronach internetowych. Na bazie różnorodnych przykładów i ćwiczeń przygotują się Państwa do klarownego formułowania dokumentów, prowadzenia asertywnych rozmów ustnych i profesjonalnej korespondencji elektronicznej. Na zajęciach nie zabraknie również elementów poprawności wypowiedzi. Umiejętność poprawnego i jednocześnie zrozumiałego wypowiadania się to bowiem najlepszy sposób na kreowanie pozytywnego wizerunku uczelni, usprawnienie pracy oraz zapewnienie komfortu nieprofesjonalnym uczestnikom dyskusji (np. studentom czy kandydatom na studia).
PROGRAM SZKOLENIA
- Idea upraszczania komunikatów oficjalnych. Dlaczego warto unowocześnić komunikację akademicką?
- Co to znaczy ‘jakość tekstu’ i dlaczego od jakości tekstu zależy powodzenie działań.
- Zrozumiałość i precyzyjność wypowiedzi jako podstawa tworzenia wysokiej jakości pism:
- właściwa segmentacja tekstu, nagłówki, podpunkty,
- skracanie zdań, zmiana zbyt długich zdań na kilka krótkich,
- powtórzenie najważniejszych kwestii, wyjaśnianie trudnych terminów, wyeliminowanie żargonu,
- unikanie strony biernej, błąd niewidocznego nadawcy i odbiorcy,
- rezygnacja z wypowiedzi imiesłowowych na rzecz wypowiedzi aktywizujących.
- Klarowny język jako forma kreowania wizerunku uczelni.
- Współczesne formy docierania do odbiorcy. Kreowanie nowoczesnych komunikatów na strony internetowe uczelni:
- komunikaty aktywizujące do działania (komunikaty czynne),
- komunikacja partnerska,
- technika wyprzedzania pytań,
- infotainment, czy informowanie w rozrywkowej formie,
- strategie graficzne i estetyczne – kluczowe wskazówki;
- Kultura komunikacji elektronicznej:
- tytuł wiadomości elektronicznej – o czym należy pamiętać,
- zwroty grzecznościowe do odbiorcy znanego i nieznanego – co stosować, a czego unikać,
- jak prowadzić rozmowę elektroniczną – na co zwrócić uwagę,
- jak kończyć wiadomość elektroniczną – częste błędy,
- najczęstsze pomyłki, usterki graficzne, ortograficzne i interpunkcyjne w mailach.
- Asertywny przekaz to kluczowy element sprawnej komunikacji. Czym jest asertywność w komunikowaniu się?
- jasne wyrażanie intencji i oczekiwań oraz kultura przekazu,
- asertywne informowanie,
- asertywna odmowa,
- asertywne dozwolenie warunkowe,
- asertywne nakładanie obowiązków,
- asertywne pouczenie.
- Językowa poprawność jako wyraz profesjonalizmu współczesnej uczelni:
- nadużywanie fraz wielorzeczownikowych – jak zamieniać rzeczowniki na czasowniki i dlaczego to ważne, np. niemożność wydania decyzji vs. nie można wydać decyzji,
- pleonazmy, tautologie jako pseudoprecyzja – najczęstsze pomyłki,
- problemy z formą i odmianą:
- rzeczowniki (np. profesorzy czy profesorowie, opiekuni czy opiekunowie, funduszy czy funduszów);
- czasowniki (np. jeździj czy jeźdź? wymyślić czy wymyśleć?);
- przymiotniki (np. oddziaływujący czy oddziałujący, a może oddziaływający?);
- liczebniki (np. półtorej dnia czy półtora dnia? jest pierwszy sierpień czy jest pierwszy sierpnia?);
- błędy składniowe, kontaminacje – czego unikać, np. odnośnie pisma (poprawnie: odnośnie do pisma); poddać w wątpliwość (poprawne: podać w wątpliwość),
- odmiana imion i nazwisk. Czy nazwiska zawsze należy odmieniać?
- błędy ortograficzne – nazwy stanowisk i funkcji, nazwy instytucji, nazwy stopni i tytułów naukowych,
- nazwy miejscowości i nazwy ulic – problemy z odmianą i zapisem, np. aleja Solidarności czy Aleja Solidarności? Włoszczowa: do Włoszczowy czy do Włoszczowej?
- skróty i skrótowce – jak zapisywać i odmieniać,
- błędy interpunkcyjne – znaczeniotwórcza rola przecinka; łatwe sposoby na zapamiętanie, jak, kiedy, dlaczego i po co stawiać przecinek.
- Gdzie szukać porad? Słowniki ogólne i specjalistyczne. Poradnie językowe.
Zajęcia prowadzi Joanna Kowalczyk – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo; absolwentka studiów wyższych z zakresu administracji publicznej. Pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Jest autorką licznych publikacji naukowych, w których porusza specyfikę dyskursu w instytucjach publicznych. Teksty prawne, prawnicze i urzędowe bada w świetle polityki upraszczania języka administracyjnego. Pomysłodawczyni i założycielka Centrum Wsparcia Językowego dla Obywatela i Urzędnika „Prosty Język w Urzędzie”. Głównym celem tej inicjatywy jest redukowanie komunikacyjnych barier między obywatelami a instytucjami publicznymi. Autorka „Obywatelskiego słownika terminologii urzędowej”, w którym w przystępnej formie wyjaśnia skomplikowane pojęcia z zakresu prawa i administracji.
-
Lokalizacja |
szkolenie on-line
|
Termin |
05/04/2023
Niestety szkolenie już się odbyło. Jeżeli jesteś zainteresowany szkoleniem
napisz do nas
|
Sprzęt niezbędny do wzięcia udziału w szkoleniu:
- laptop/tablet/telefon komórkowy,
- stabilne połączenie internetowe.
Gwarantujemy:
- materiały i Certyfikat w wersji elektronicznej
- merytoryczne szkolenie,
- możliwość zadawania pytań w czasie zajęć za pośrednictwem chatu lub połączenia video,
- pełne wsparcie techniczne, w tym pomoc zdalną przy konfiguracji urządzenia, na którym będą Państwo uczestniczyć w szkoleniu online.
-
Warunki uczestnictwa
- Prosimy o wypełnienie Formularza rejestracyjnego.
- Wypełnienie formularza jest równoznaczne ze zgłoszeniem i akceptacją Regulaminu.
- W ciągu 24 godzin wyślemy Państwu wiadomość z potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia.
- W przypadku braku takiej wiadomości, prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta.
- Potwierdzenie organizacji szkolenia prześlemy na adres e-mail podany w formularzu:
- najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem (szkolenia stacjonarne)
- najpóźniej na 3 dni przed szkoleniem (szkolenia online)
- Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie wpłaty na konto organizatora na podstawie otrzymanej faktury pro forma.
- Numer rachunku bankowego: mBank 88 1140 2004 0000 3302 7511 5949
Warunki techniczne dla szkoleń online
- Chcąc uczestniczyć w szkoleniu online na platformie Google Meet, uczestnik we własnym zakresie powinien zapewnić sobie sprzęt i oprogramowanie niezbędne do udziału w szkoleniu tj.:
- laptop/tablet/telefon komórkowy z głośnikiem i mikrofonem,
- szerokopasmowe połączenie z Internetem,
- kamera internetowa (wbudowana lub podłączana przez USB).
- Uwaga: inne urządzenia, na przykład kamery wirtualne, mogą nie działać z Google Meet.
- Do obsługi wideo w jakości HD wymagany jest procesor Intel drugiej generacji i3/i5/i7 2,2 GHz, odpowiednik firmy AMD lub lepszy,
- aktualną wersję systemu operacyjnego (Apple® macOS®, Microsoft® Windows®, Chrome OS, Ubuntu® i inne dystrybucje systemu Linux® oparte na Debianie),
- aktualną wersję przeglądarki (Chrome, Mozilla® Firefox®, Microsoft® Edge®, Apple® Safari®) WAŻNE! Microsoft Internet Explorer® 11 nie zapewnia pełnej obsługi Meet. Lepiej korzystać z przeglądarki Microsoft Edge. Jeśli chcesz używać Hangouts w przeglądarce Internet Explorer, musisz zainstalować wtyczkę do Meet. Pobierz i zainstaluj najnowszą wersję wtyczki Google Video Support Plugin.