Prosty język w administracji uczelnianej. Praktyka upraszczania komunikacji

  • Szkolenie ‘prosty język w administracji uczelnianej’ jest skierowane do wszystkich pracowników uczelni, którzy chcą mówić i pisać zrozumiale. Na warsztatach z formułowania i redagowania tekstów poznają Państwo zasady budowania jasnych wypowiedzi. W ramach szkolenia zostaną szczegółowo omówione kwestie stosowania reguł upraszczania oraz ocieplania komunikatów w dokumentacji indywidualnej, w rozmowach ustnych oraz na stronach internetowych. Na bazie różnorodnych przykładów i ćwiczeń przygotują się Państwa do klarownego formułowania dokumentów, prowadzenia asertywnych rozmów ustnych i profesjonalnej korespondencji elektronicznej. Na zajęciach nie zabraknie również elementów poprawności wypowiedzi. Umiejętność poprawnego i jednocześnie zrozumiałego wypowiadania się to bowiem najlepszy sposób na kreowanie pozytywnego wizerunku uczelni, usprawnienie pracy oraz zapewnienie komfortu nieprofesjonalnym uczestnikom dyskusji (np. studentom czy kandydatom na studia).

    PROGRAM SZKOLENIA

    1. Idea upraszczania komunikatów oficjalnych. Dlaczego warto unowocześnić komunikację akademicką?
    2. Co to znaczy ‘jakość tekstu’ i dlaczego od jakości tekstu zależy powodzenie działań.
    3. Zrozumiałość i precyzyjność wypowiedzi jako podstawa tworzenia wysokiej jakości pism:
      1. właściwa segmentacja tekstu, nagłówki, podpunkty,
      2. skracanie zdań, zmiana zbyt długich zdań na kilka krótkich,
      3. powtórzenie najważniejszych kwestii, wyjaśnianie trudnych terminów, wyeliminowanie żargonu,
      4. unikanie strony biernej, błąd niewidocznego nadawcy i odbiorcy,
      5. rezygnacja z wypowiedzi imiesłowowych na rzecz wypowiedzi aktywizujących.
    4. Klarowny język jako forma kreowania wizerunku uczelni.
    5. Współczesne formy docierania do odbiorcy. Kreowanie nowoczesnych komunikatów na strony internetowe uczelni:
      1. komunikaty aktywizujące do działania (komunikaty czynne),
      2. komunikacja partnerska,
      3. technika wyprzedzania pytań,
      4. infotainment, czy informowanie w rozrywkowej formie,
      5. strategie graficzne i estetyczne – kluczowe wskazówki;
    6. Kultura komunikacji elektronicznej:
      1. tytuł wiadomości elektronicznej – o czym należy pamiętać,
      2. zwroty grzecznościowe do odbiorcy znanego i nieznanego – co stosować, a czego unikać,
      3. jak prowadzić rozmowę elektroniczną – na co zwrócić uwagę,
      4. jak kończyć wiadomość elektroniczną – częste błędy,
      5. najczęstsze pomyłki, usterki graficzne, ortograficzne i interpunkcyjne w mailach.
    7. Asertywny przekaz to kluczowy element sprawnej komunikacji. Czym jest asertywność w komunikowaniu się?
      1. jasne wyrażanie intencji i oczekiwań oraz kultura przekazu,
      2. asertywne informowanie,
      3. asertywna odmowa,
      4. asertywne dozwolenie warunkowe,
      5. asertywne nakładanie obowiązków,
      6. asertywne pouczenie.
    8. Językowa poprawność jako wyraz profesjonalizmu współczesnej uczelni:
      1. nadużywanie fraz wielorzeczownikowych – jak zamieniać rzeczowniki na czasowniki i dlaczego to ważne, np. niemożność wydania decyzji vs. nie można wydać decyzji,
      2. pleonazmy, tautologie jako pseudoprecyzja – najczęstsze pomyłki,
      3. problemy z formą i odmianą:
        • rzeczowniki (np. profesorzy czy profesorowie, opiekuni czy opiekunowie, funduszy czy funduszów);
        • czasowniki (np. jeździj czy jeźdź? wymyślić czy wymyśleć?);
        • przymiotniki (np. oddziaływujący czy oddziałujący, a może oddziaływający?);
        • liczebniki (np. półtorej dnia czy półtora dnia? jest pierwszy sierpień czy jest pierwszy sierpnia?);
      4. błędy składniowe, kontaminacje – czego unikać, np. odnośnie pisma (poprawnie: odnośnie do pisma); poddać w wątpliwość (poprawne: podać w wątpliwość),
      5. odmiana imion i nazwisk. Czy nazwiska zawsze należy odmieniać?
      6. błędy ortograficzne  – nazwy stanowisk i funkcji, nazwy instytucji, nazwy stopni i tytułów naukowych,
      7. nazwy miejscowości i nazwy ulic – problemy z odmianą i zapisem, np. aleja Solidarności czy Aleja Solidarności? Włoszczowa: do Włoszczowy czy do Włoszczowej?
      8. skróty i skrótowce – jak zapisywać i odmieniać,
      9. błędy interpunkcyjne – znaczeniotwórcza rola przecinka; łatwe sposoby na zapamiętanie, jak, kiedy, dlaczego i po co stawiać przecinek.
    9. Gdzie szukać porad? Słowniki ogólne i specjalistyczne. Poradnie językowe.
  • Zajęcia prowadzi Joanna Kowalczyk – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo; absolwentka studiów wyższych z zakresu administracji publicznej. Pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Jest autorką licznych publikacji naukowych, w których porusza specyfikę dyskursu w instytucjach publicznych. Teksty prawne, prawnicze i urzędowe bada w świetle polityki upraszczania języka administracyjnego. Pomysłodawczyni i założycielka Centrum Wsparcia Językowego dla Obywatela i Urzędnika „Prosty Język w Urzędzie”. Głównym celem tej inicjatywy jest redukowanie komunikacyjnych barier między obywatelami a instytucjami publicznymi. Autorka „Obywatelskiego słownika terminologii urzędowej”, w którym w przystępnej formie wyjaśnia skomplikowane pojęcia z zakresu prawa i administracji.

  • Lokalizacja szkolenie on-line
    Termin 05/04/2023 Niestety szkolenie już się odbyło. Jeżeli jesteś zainteresowany szkoleniem napisz do nas

    Sprzęt niezbędny do wzięcia udziału w szkoleniu:
    - laptop/tablet/telefon komórkowy,
    - stabilne połączenie internetowe.

    Gwarantujemy:
    - materiały i Certyfikat w wersji elektronicznej
    - merytoryczne szkolenie,
    - możliwość zadawania pytań w czasie zajęć za pośrednictwem chatu lub połączenia video,
    - pełne wsparcie techniczne, w tym pomoc zdalną przy konfiguracji urządzenia, na którym będą Państwo uczestniczyć w szkoleniu online.

  • Warunki uczestnictwa

    • Prosimy o wypełnienie Formularza rejestracyjnego.
    • Wypełnienie formularza jest równoznaczne ze zgłoszeniem i akceptacją Regulaminu.
    • W ciągu 24 godzin wyślemy Państwu wiadomość z potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia.
    • W przypadku braku takiej wiadomości, prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta.
    • Potwierdzenie organizacji szkolenia prześlemy na adres e-mail podany w formularzu:
      • najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem (szkolenia stacjonarne)
      • najpóźniej na 3 dni przed szkoleniem (szkolenia online)
    • Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie wpłaty na konto organizatora na podstawie otrzymanej faktury pro forma. 
    • Numer rachunku bankowego: mBank 88 1140 2004 0000 3302 7511 5949

     

    Warunki techniczne dla szkoleń online

    • Chcąc uczestniczyć w szkoleniu online na platformie Google Meet, uczestnik we własnym zakresie powinien zapewnić sobie sprzęt i oprogramowanie niezbędne do udziału w szkoleniu tj.:
      • laptop/tablet/telefon komórkowy z głośnikiem i mikrofonem,
      • szerokopasmowe połączenie z Internetem,
      • kamera internetowa (wbudowana lub podłączana przez USB).
    • Uwaga: inne urządzenia, na przykład kamery wirtualne, mogą nie działać z Google Meet.
    • Do obsługi wideo w jakości HD wymagany jest procesor Intel drugiej generacji i3/i5/i7 2,2 GHz, odpowiednik firmy AMD lub lepszy,
    • aktualną wersję systemu operacyjnego (Apple® macOS®, Microsoft® Windows®, Chrome OS, Ubuntu® i inne dystrybucje systemu Linux® oparte na Debianie),
    • aktualną wersję przeglądarki (Chrome, Mozilla® Firefox®, Microsoft® Edge®, Apple® Safari®) WAŻNE! Microsoft Internet Explorer® 11 nie zapewnia pełnej obsługi Meet. Lepiej korzystać z przeglądarki Microsoft Edge. Jeśli chcesz używać Hangouts w przeglądarce Internet Explorer, musisz zainstalować wtyczkę do Meet. Pobierz i zainstaluj najnowszą wersję wtyczki Google Video Support Plugin.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.