Zmiany w prawie pracy w 2023 roku – nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej oraz nadchodzące zmiany w świadczeniach rodzicielskich i umowach o pracę

  • Trwają prace nad nowelizacją Kodeksu pracy: w nowelizacji Kp z 1 grudnia 2022 r. do polskiego ustawodawstwa wprowadzono już zupełnie nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej. Pozostawiono jednocześnie okres przejściowy, w czasie którego można wykonywać pracę zdalną na podstawie dotychczasowych, tymczasowych przepisów obowiązujących w dobie zagrożenia covid-19. 

    Kolejny projekt zmian – związany z umowami o pracę i   świadczeniami rodzicielskimi jest już w trakcie prac legislacyjnych.  Dla wszystkich pracodawców, także uczelni wyższych, to ogromne zmiany, do których warto przygotować się już dziś.

     

    PROGRAM SZKOLENIA 

    1. Praca zdalna jako sposób wykonywania pracy w dobie pandemii covid-19:
      1. podstawa prawna pracy zdalnej,
      2. możliwy maksymalny okres wykonywania pracy zdalnej,
      3. różnice pomiędzy pracą zdalną a telepracą oraz planowana likwidacja systemu telepracy,
      4. praca zdalna naprzemienna (rotacyjna) z pracą w stałym miejscu pracy.
    2. Nowa definicja pracy zdalnej w nowelizacji Kodeksie pracy:
      1. praca zdalna świadczona w pełnym wymiarze czasu pracy,
      2. praca zdalna naprzemienna,
      3. ustalenie miejsca świadczenia pracy zdalnej w porozumieniu między stronami stosunku pracy,
      4. praca zdalna okazjonalna – roczny limit dni świadczenia pracy w tej formie.
    3. Praca zdalna w ramach:
      1. umowy o pracę,
      2. umów cywilnoprawnych,
      3. zawieranie umów o pracę zdalną oraz praca zdalna w okresie wcześniej zawartej umowy,
      4. określenie celu pracy zdalnej.
    4. Powierzanie pracy zdalnej:
      1. w czasie stanu zagrożenia epidemicznego covid-19 oraz do zakończenia vacatio legis dla nowego Kodeksu pracy:
        • obowiązek ustalenia okresu, na który zatrudnionemu może być powierzona praca zdalna,
        • sposób powierzenia pracy zdalnej przez pracodawcę,
        • praca zdalna na wniosek pracownika,
        • odwołanie pracy zdalnej,
      2. w okresie po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego i po wejściu nowego Kodeksu pracy w życie:
        • określenie formy świadczenia pracy zdalnej w umowie o pracę,
        • określenie formy świadczenia pracy w porozumieniu między stronami stosunku pracy,
        • świadczenie pracy zdalnej na polecenie pracodawcy w czasie stanu nadzwyczajnego:
          • oświadczenie pracownika o spełnianiu wymogów bhp w miejscu świadczenia pracy jako podstawa prawna wydania polecenia przez pracodawcę,
          • możliwość cofnięcia polecenia pracy zdalnej – terminy i podstawa prawna,
        • praca zdalna na wniosek pracownika,
        • wnioski o pracę zdalną rodziców wychowujących dzieci lub opiekujących się niepełnosprawnymi członkami rodziny – konieczność pisemnego uzasadnienia pracodawcy w przypadku odmowy,
        • zaprzestanie pracy zdalnej na wniosek pracownika/pracodawcy,
        • informacja przekazywana pracownikowi rozpoczynającemu pracę zdalną – treść i termin.
    5. Warunki wykonywania pracy zdalnej ( w okresie covid-19 i po jego odwołaniu):
      1. ustalenie miejsca wykonywania pracy zdalnej,
      2. sposób powierzenia narzędzi pracy zdalnej,
      3. obowiązek zapewnienia obsługi logistycznej pracy zdalnej,
      4. wykorzystywanie w pracy zdalnej własnych narzędzi/narzędzi powierzonych przez pracodawcę,
      5. zachowanie poufności danych w pracy zdalnej,
      6. komunikacja z pracodawcą w pracy zdalnej.
    6. Zasady wykonywania pracy zdalnej po zmianach w Kodeksie pracy:
      1. porozumienie ze związkami zawodowymi,
      2. sytuacje, w których należy obowiązkowo wdrożyć regulamin pracy zdalnej,
      3. możliwość świadczenia pracy zdalnej na podstawie porozumienia z pracownikiem,
      4. ekwiwalent pieniężny (lub ryczałt) za wykonywania pracy w formie zdalnej.
    7. BHP w pracy zdalnej:
      1. szkolenie bhp osoby wykonującej pracę zdalną,
      2. instruktaż stanowiskowy i ogólny pracy zdalnej,
      3. praca zdalna a rozporządzenie bhp w prawie pracy przy monitorach ekranowych,
      4. ocena ryzyka zawodowego w pracy zdalnej,
      5. możliwość kontrolowania warunków pracy zdalnej,
      6. narzędzia w pracy zdalnej.
    8. Czas pracy i ewidencja czasu pracy pracownika w pracy zdalnej:
      1. przerwy w czasie pracy, wyjścia prywatne, usprawiedliwione i nieusprawiedliwione nieobecności w pracy,
      2. ewidencjonowanie czasu pracy w pracy zdalnej a rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej,
      3. obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy a ewidencja pracy zdalnej,
      4. polecenia pracodawcy dotyczące ewidencji wykonywanych czynności,
      5. zawartość ewidencji wykonywanych czynności.
    9. Narzędzia pracy zdalnej w ujęciu podatkowym i składkowym (obecnie i po wejściu w życie zmian w Kodeksie pracy):
      1. koszt komputera, skanera itp.,
      2. koszt energii elektrycznej i łączy internetowych,
      3. koszt telefonu i połączeń wykonywanych w ramach pracy zdalnej.
    10. Regulamin pracy zdalnej po wejściu w życie nowych przepisów Kodeksu pracy:
      1. określenie grupy pracowników, którzy mogą świadczyć pracę zdalną, 
      2. zasady pokrywania kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej,
      3. zasady ustalania ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu,
      4. zasady porozumiewania się pracodawcy i pracownika wykonującego pracę zdalną,
      5. zasady kontroli wykonywania pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną,
      6. zasady kontroli w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
      7. zasady kontroli przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych,
      8. zasady instalacji, inwentaryzacji, konserwacji, aktualizacji oprogramowania i serwisu powierzonych pracownikowi narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych.
    11. Kontrola pracownika wykonującego pracę zdalną:
      1. uprawnienia pracodawcy,
      2. zasady monitorowania pracy zdalnej,
      3. informowanie pracowników o monitoringu pracy zdalnej,
      4. odpowiedzialność pracownika za nieprzestrzeganie zasad świadczenia pracy zdalnej.
    12. Zakaz wypowiadania umowy o pracę w niektórych sytuacjach związanych ze świadczeniem pracy zdalnej od 2023 r.
    13. Obowiązki pracodawcy wobec pracownika świadczącego pracę zdalną:
      1. zwolnienie pracodawcy z niektórych obowiązków w zakresie bhp,
      2. obowiązek wprowadzenie zagadnień związanych z pracą zdalną do oceny ryzyka zawodowego,
      3. zakaz świadczenia pracy zdalnej przy niektórych rodzajach prac.
    14. Planowane zmiany w zakresie zawierania umów na okres próbny:
      1. czas trwania umowy na okres próbny i zmiany w zakresie ponawiania tych umów,
      2. możliwość przedłużania umowy na okres próbny.
    15. Wprowadzenie przepisów dotyczących braku zakazu pozostawania w stosunku pracy z więcej niż jednym pracodawcą – szczególne przepisy dotyczące uczelni wyższych.
    16. Zakres zmian dotyczący umów o pracę:
      1. zmiany w treści umowy o pracę, w tym w zakresie określania miejsca wykonywania pracy,
      2. zmiany w obowiązkowej treści informacji o warunkach zatrudnienia,
      3. obowiązki informacyjne pracodawcy związane z oddelegowaniem pracownika do pracy na terenie innego państwa,
      4. wprowadzenie możliwości składania przez pracownika wniosku o zmianę warunków zatrudnienia i obowiązki pracodawcy w tym zakresie.
    17. Planowane zmiany dotyczące rozwiązywania umów o pracę:
      1. wprowadzenie obowiązku podania przyczyny rozwiązania umowy o pracę na czas określony,
      2. wprowadzenie zakazu wypowiadania umów o pracę pracownikowi, który złożył wniosek o elastyczną organizację pracy albo o urlopy związane z rodzicielstwem.
    18. Wprowadzenie zwolnienia od pracy z powodu działania tzw. siły wyższej.
    19. Wprowadzenie 5-dniowego urlopu opiekuńczego.
    20. Zmiany w urlopach rodzicielskich:
      1. zmiana długości trwania urlopu rodzicielskiego,
      2. wyłączne prawo do części tego urlopu dla każdego z rodziców,
      3. skrócenia okresu, w którym ojciec dziecka może korzystać z urlopu ojcowskiego.
    21. Elastyczna organizacja pracy dla pracowników opiekujących się dzieckiem.
    22. Zmiany wysokości zasiłków otrzymywanych w okresie korzystania z urlopów związanych z rodzicielstwem:
      1. zasiłki w wysokości: 81,5 proc., 70 proc. w zależności od rodzaju i terminu wykorzystania urlopów rodzicielskich,
      2. wyrównanie zasiłku macierzyńskiego w sytuacji, gdy pracownik nie korzysta z urlopu rodzicielskiego w pierwszym roku życia dziecka.
    23. Przepisy przejściowe.

     

     

  • Zajęcia prowadzi Oliwia Małecka – ekspert z zakresu pomocy materialnej dla studentów i świadczeń socjalnych. Absolwentka Instytutu Polityki Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów podyplomowych na Wydziale Prawa i Administracji UMCS w Lublinie. Posiada szerokie doświadczenie zawodowe związane z polityką społeczną, zarówno od strony legislacyjnej (współpracując przy tworzeniu aktów prawnych) jak i od strony praktycznej (przy wdrażaniu projektów). Wieloletni partner Optimy i szkoleniowiec z zakresu wsparcia materialnego studentów szkół wyższych. Stale współpracuje z „Dziennikiem – Gazetą Prawną”.

     

  • Lokalizacja szkolenie online
    Termin 21/02/2023 Niestety szkolenie już się odbyło. Jeżeli jesteś zainteresowany szkoleniem napisz do nas

    Sprzęt niezbędny do wzięcia udziału w szkoleniu:
    - laptop/tablet/telefon komórkowy,
    - stałe łącze internetowe.

    Gwarantujemy:
    - materiały i Certyfikat w wersji elektronicznej,
    - merytoryczne szkolenie,,
    - możliwość zadawania pytań w czasie zajęć za pośrednictwem chatu lub połączenia video,
    - pełne wsparcie techniczne, w tym pomoc zdalną przy konfiguracji urządzenia, na którym będą Państwo uczestniczyć w szkoleniu online.

  • Warunki uczestnictwa

    • Prosimy o wypełnienie Formularza rejestracyjnego.
    • Wypełnienie formularza jest równoznaczne ze zgłoszeniem i akceptacją Regulaminu.
    • W ciągu 24 godzin wyślemy Państwu wiadomość z potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia.
    • W przypadku braku takiej wiadomości, prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta.
    • Potwierdzenie organizacji szkolenia prześlemy na adres e-mail podany w formularzu:
      • najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem (szkolenia stacjonarne)
      • najpóźniej na 3 dni przed szkoleniem (szkolenia online)
    • Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie wpłaty na konto organizatora na podstawie otrzymanej faktury pro forma. 
    • Numer rachunku bankowego: mBank 88 1140 2004 0000 3302 7511 5949

     

    Warunki techniczne dla szkoleń online

    • Chcąc uczestniczyć w szkoleniu online na platformie Google Meet, uczestnik we własnym zakresie powinien zapewnić sobie sprzęt i oprogramowanie niezbędne do udziału w szkoleniu tj.:
      • laptop/tablet/telefon komórkowy z głośnikiem i mikrofonem,
      • szerokopasmowe połączenie z Internetem,
      • kamera internetowa (wbudowana lub podłączana przez USB).
    • Uwaga: inne urządzenia, na przykład kamery wirtualne, mogą nie działać z Google Meet.
    • Do obsługi wideo w jakości HD wymagany jest procesor Intel drugiej generacji i3/i5/i7 2,2 GHz, odpowiednik firmy AMD lub lepszy,
    • aktualną wersję systemu operacyjnego (Apple® macOS®, Microsoft® Windows®, Chrome OS, Ubuntu® i inne dystrybucje systemu Linux® oparte na Debianie),
    • aktualną wersję przeglądarki (Chrome, Mozilla® Firefox®, Microsoft® Edge®, Apple® Safari®) WAŻNE! Microsoft Internet Explorer® 11 nie zapewnia pełnej obsługi Meet. Lepiej korzystać z przeglądarki Microsoft Edge. Jeśli chcesz używać Hangouts w przeglądarce Internet Explorer, musisz zainstalować wtyczkę do Meet. Pobierz i zainstaluj najnowszą wersję wtyczki Google Video Support Plugin.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.