Trwają prace nad nowelizacją Kodeksu pracy: w nowelizacji Kp z 1 grudnia 2022 r. do polskiego ustawodawstwa wprowadzono już zupełnie nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej. Pozostawiono jednocześnie okres przejściowy, w czasie którego można wykonywać pracę zdalną na podstawie dotychczasowych, tymczasowych przepisów obowiązujących w dobie zagrożenia covid-19.
Kolejny projekt zmian – związany z umowami o pracę i świadczeniami rodzicielskimi jest już w trakcie prac legislacyjnych. Dla wszystkich pracodawców, także uczelni wyższych, to ogromne zmiany, do których warto przygotować się już dziś.
PROGRAM SZKOLENIA
- Praca zdalna jako sposób wykonywania pracy w dobie pandemii covid-19:
- podstawa prawna pracy zdalnej,
- możliwy maksymalny okres wykonywania pracy zdalnej,
- różnice pomiędzy pracą zdalną a telepracą oraz planowana likwidacja systemu telepracy,
- praca zdalna naprzemienna (rotacyjna) z pracą w stałym miejscu pracy.
- Nowa definicja pracy zdalnej w nowelizacji Kodeksie pracy:
- praca zdalna świadczona w pełnym wymiarze czasu pracy,
- praca zdalna naprzemienna,
- ustalenie miejsca świadczenia pracy zdalnej w porozumieniu między stronami stosunku pracy,
- praca zdalna okazjonalna – roczny limit dni świadczenia pracy w tej formie.
- Praca zdalna w ramach:
- umowy o pracę,
- umów cywilnoprawnych,
- zawieranie umów o pracę zdalną oraz praca zdalna w okresie wcześniej zawartej umowy,
- określenie celu pracy zdalnej.
- Powierzanie pracy zdalnej:
- w czasie stanu zagrożenia epidemicznego covid-19 oraz do zakończenia vacatio legis dla nowego Kodeksu pracy:
- obowiązek ustalenia okresu, na który zatrudnionemu może być powierzona praca zdalna,
- sposób powierzenia pracy zdalnej przez pracodawcę,
- praca zdalna na wniosek pracownika,
- odwołanie pracy zdalnej,
- w okresie po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego i po wejściu nowego Kodeksu pracy w życie:
- określenie formy świadczenia pracy zdalnej w umowie o pracę,
- określenie formy świadczenia pracy w porozumieniu między stronami stosunku pracy,
- świadczenie pracy zdalnej na polecenie pracodawcy w czasie stanu nadzwyczajnego:
- oświadczenie pracownika o spełnianiu wymogów bhp w miejscu świadczenia pracy jako podstawa prawna wydania polecenia przez pracodawcę,
- możliwość cofnięcia polecenia pracy zdalnej – terminy i podstawa prawna,
- praca zdalna na wniosek pracownika,
- wnioski o pracę zdalną rodziców wychowujących dzieci lub opiekujących się niepełnosprawnymi członkami rodziny – konieczność pisemnego uzasadnienia pracodawcy w przypadku odmowy,
- zaprzestanie pracy zdalnej na wniosek pracownika/pracodawcy,
- informacja przekazywana pracownikowi rozpoczynającemu pracę zdalną – treść i termin.
- Warunki wykonywania pracy zdalnej ( w okresie covid-19 i po jego odwołaniu):
- ustalenie miejsca wykonywania pracy zdalnej,
- sposób powierzenia narzędzi pracy zdalnej,
- obowiązek zapewnienia obsługi logistycznej pracy zdalnej,
- wykorzystywanie w pracy zdalnej własnych narzędzi/narzędzi powierzonych przez pracodawcę,
- zachowanie poufności danych w pracy zdalnej,
- komunikacja z pracodawcą w pracy zdalnej.
- Zasady wykonywania pracy zdalnej po zmianach w Kodeksie pracy:
- porozumienie ze związkami zawodowymi,
- sytuacje, w których należy obowiązkowo wdrożyć regulamin pracy zdalnej,
- możliwość świadczenia pracy zdalnej na podstawie porozumienia z pracownikiem,
- ekwiwalent pieniężny (lub ryczałt) za wykonywania pracy w formie zdalnej.
- BHP w pracy zdalnej:
- szkolenie bhp osoby wykonującej pracę zdalną,
- instruktaż stanowiskowy i ogólny pracy zdalnej,
- praca zdalna a rozporządzenie bhp w prawie pracy przy monitorach ekranowych,
- ocena ryzyka zawodowego w pracy zdalnej,
- możliwość kontrolowania warunków pracy zdalnej,
- narzędzia w pracy zdalnej.
- Czas pracy i ewidencja czasu pracy pracownika w pracy zdalnej:
- przerwy w czasie pracy, wyjścia prywatne, usprawiedliwione i nieusprawiedliwione nieobecności w pracy,
- ewidencjonowanie czasu pracy w pracy zdalnej a rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej,
- obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy a ewidencja pracy zdalnej,
- polecenia pracodawcy dotyczące ewidencji wykonywanych czynności,
- zawartość ewidencji wykonywanych czynności.
- Narzędzia pracy zdalnej w ujęciu podatkowym i składkowym (obecnie i po wejściu w życie zmian w Kodeksie pracy):
- koszt komputera, skanera itp.,
- koszt energii elektrycznej i łączy internetowych,
- koszt telefonu i połączeń wykonywanych w ramach pracy zdalnej.
- Regulamin pracy zdalnej po wejściu w życie nowych przepisów Kodeksu pracy:
- określenie grupy pracowników, którzy mogą świadczyć pracę zdalną,
- zasady pokrywania kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej,
- zasady ustalania ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu,
- zasady porozumiewania się pracodawcy i pracownika wykonującego pracę zdalną,
- zasady kontroli wykonywania pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną,
- zasady kontroli w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- zasady kontroli przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych,
- zasady instalacji, inwentaryzacji, konserwacji, aktualizacji oprogramowania i serwisu powierzonych pracownikowi narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych.
- Kontrola pracownika wykonującego pracę zdalną:
- uprawnienia pracodawcy,
- zasady monitorowania pracy zdalnej,
- informowanie pracowników o monitoringu pracy zdalnej,
- odpowiedzialność pracownika za nieprzestrzeganie zasad świadczenia pracy zdalnej.
- Zakaz wypowiadania umowy o pracę w niektórych sytuacjach związanych ze świadczeniem pracy zdalnej od 2023 r.
- Obowiązki pracodawcy wobec pracownika świadczącego pracę zdalną:
- zwolnienie pracodawcy z niektórych obowiązków w zakresie bhp,
- obowiązek wprowadzenie zagadnień związanych z pracą zdalną do oceny ryzyka zawodowego,
- zakaz świadczenia pracy zdalnej przy niektórych rodzajach prac.
- Planowane zmiany w zakresie zawierania umów na okres próbny:
- czas trwania umowy na okres próbny i zmiany w zakresie ponawiania tych umów,
- możliwość przedłużania umowy na okres próbny.
- Wprowadzenie przepisów dotyczących braku zakazu pozostawania w stosunku pracy z więcej niż jednym pracodawcą – szczególne przepisy dotyczące uczelni wyższych.
- Zakres zmian dotyczący umów o pracę:
- zmiany w treści umowy o pracę, w tym w zakresie określania miejsca wykonywania pracy,
- zmiany w obowiązkowej treści informacji o warunkach zatrudnienia,
- obowiązki informacyjne pracodawcy związane z oddelegowaniem pracownika do pracy na terenie innego państwa,
- wprowadzenie możliwości składania przez pracownika wniosku o zmianę warunków zatrudnienia i obowiązki pracodawcy w tym zakresie.
- Planowane zmiany dotyczące rozwiązywania umów o pracę:
- wprowadzenie obowiązku podania przyczyny rozwiązania umowy o pracę na czas określony,
- wprowadzenie zakazu wypowiadania umów o pracę pracownikowi, który złożył wniosek o elastyczną organizację pracy albo o urlopy związane z rodzicielstwem.
- Wprowadzenie zwolnienia od pracy z powodu działania tzw. siły wyższej.
- Wprowadzenie 5-dniowego urlopu opiekuńczego.
- Zmiany w urlopach rodzicielskich:
- zmiana długości trwania urlopu rodzicielskiego,
- wyłączne prawo do części tego urlopu dla każdego z rodziców,
- skrócenia okresu, w którym ojciec dziecka może korzystać z urlopu ojcowskiego.
- Elastyczna organizacja pracy dla pracowników opiekujących się dzieckiem.
- Zmiany wysokości zasiłków otrzymywanych w okresie korzystania z urlopów związanych z rodzicielstwem:
- zasiłki w wysokości: 81,5 proc., 70 proc. w zależności od rodzaju i terminu wykorzystania urlopów rodzicielskich,
- wyrównanie zasiłku macierzyńskiego w sytuacji, gdy pracownik nie korzysta z urlopu rodzicielskiego w pierwszym roku życia dziecka.
- Przepisy przejściowe.
Zajęcia prowadzi Oliwia Małecka – ekspert z zakresu pomocy materialnej dla studentów i świadczeń socjalnych. Absolwentka Instytutu Polityki Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów podyplomowych na Wydziale Prawa i Administracji UMCS w Lublinie. Posiada szerokie doświadczenie zawodowe związane z polityką społeczną, zarówno od strony legislacyjnej (współpracując przy tworzeniu aktów prawnych) jak i od strony praktycznej (przy wdrażaniu projektów). Wieloletni partner Optimy i szkoleniowiec z zakresu wsparcia materialnego studentów szkół wyższych. Stale współpracuje z „Dziennikiem – Gazetą Prawną”.
-
Lokalizacja |
szkolenie online
|
Termin |
21/02/2023
Niestety szkolenie już się odbyło. Jeżeli jesteś zainteresowany szkoleniem
napisz do nas
|
Sprzęt niezbędny do wzięcia udziału w szkoleniu:
- laptop/tablet/telefon komórkowy,
- stałe łącze internetowe.
Gwarantujemy:
- materiały i Certyfikat w wersji elektronicznej,
- merytoryczne szkolenie,,
- możliwość zadawania pytań w czasie zajęć za pośrednictwem chatu lub połączenia video,
- pełne wsparcie techniczne, w tym pomoc zdalną przy konfiguracji urządzenia, na którym będą Państwo uczestniczyć w szkoleniu online.
-
Warunki uczestnictwa
- Prosimy o wypełnienie Formularza rejestracyjnego.
- Wypełnienie formularza jest równoznaczne ze zgłoszeniem i akceptacją Regulaminu.
- W ciągu 24 godzin wyślemy Państwu wiadomość z potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia.
- W przypadku braku takiej wiadomości, prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta.
- Potwierdzenie organizacji szkolenia prześlemy na adres e-mail podany w formularzu:
- najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem (szkolenia stacjonarne)
- najpóźniej na 3 dni przed szkoleniem (szkolenia online)
- Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie wpłaty na konto organizatora na podstawie otrzymanej faktury pro forma.
- Numer rachunku bankowego: mBank 88 1140 2004 0000 3302 7511 5949
Warunki techniczne dla szkoleń online
- Chcąc uczestniczyć w szkoleniu online na platformie Google Meet, uczestnik we własnym zakresie powinien zapewnić sobie sprzęt i oprogramowanie niezbędne do udziału w szkoleniu tj.:
- laptop/tablet/telefon komórkowy z głośnikiem i mikrofonem,
- szerokopasmowe połączenie z Internetem,
- kamera internetowa (wbudowana lub podłączana przez USB).
- Uwaga: inne urządzenia, na przykład kamery wirtualne, mogą nie działać z Google Meet.
- Do obsługi wideo w jakości HD wymagany jest procesor Intel drugiej generacji i3/i5/i7 2,2 GHz, odpowiednik firmy AMD lub lepszy,
- aktualną wersję systemu operacyjnego (Apple® macOS®, Microsoft® Windows®, Chrome OS, Ubuntu® i inne dystrybucje systemu Linux® oparte na Debianie),
- aktualną wersję przeglądarki (Chrome, Mozilla® Firefox®, Microsoft® Edge®, Apple® Safari®) WAŻNE! Microsoft Internet Explorer® 11 nie zapewnia pełnej obsługi Meet. Lepiej korzystać z przeglądarki Microsoft Edge. Jeśli chcesz używać Hangouts w przeglądarce Internet Explorer, musisz zainstalować wtyczkę do Meet. Pobierz i zainstaluj najnowszą wersję wtyczki Google Video Support Plugin.