Dostępne opracowania dotyczące wydawania czasopism naukowych opisują przede wszystkim warunki i wymagania stawiane czasopismom. Nie odpowiadają na pytania, jak w praktyce je wprowadzić, jak radzić sobie ze sprzecznościami między wytycznymi MEiN i baz bibliometrycznych (Scopus i Web of Science), jak zorganizować współpracę między redakcjami czasopism a wydawcami, która może być źródłem licznych konfliktów.
PROGRAM SZKOLENIA
Czasopismo naukowe – początki
Uczestnicy kursu poznają, czym powinni kierować się tworząc nowe czasopismo naukowe i jakie zalecenia muszą uwzględnić. Od wyboru dyscypliny / dyscyplin, tematyki i jej zakresu, rozpoznania konkurencji po częstotliwość ukazywania się, sposób finansowania, dystrybucję. Dowiedzą się jak zarejestrować czasopismo, nadać numery ISSN, e-ISSN, DOI, ORCID. Zapoznają się z podstawami prawa autorskiego, rodzajami licencji Creative Commons, wyjaśnieniem pojęcia „domena publiczna” oraz z czynnikami wpływającymi na wybór rodzaju licencji.
Struktura artykułu oraz strony internetowej
Szkolenie pokaże, jak ważne dla upowszechnienia treści artykułów są jego konstrukcja, zamieszczone w nim informacje dotyczące autora i wydawcy, kompozycja abstraktu, wybór słów kluczowych, zapis bibliograficzny. Dlaczego nowoczesne czasopismo naukowe nie może istnieć bez dedykowanej mu strony internetowej, jak powinna wyglądać i jakie treści zawierać.
Proces wydawniczy
Specyfika procesu wydawniczego, w którym redakcja czasopisma jest autonomiczna względem wydawnictwa wymaga dokładnego podziału odpowiedzialności za poszczególne etapy prac. Słuchacze zaznajomią się z etapami prac i tworzeniem ich harmonogramu. Celem szkolenia jest usystematyzowanie wiedzy o wydawaniu czasopisma naukowego, przedstawienie sposobów rozwiązywania problemów, które pojawiają się podczas planowania i realizacji.
Promocja
Przy takiej mnogości periodyków naukowych nawet najlepsze czasopismo może być niezauważone. Na spotkaniu zastanowimy się w jaki sposób je promować. Pokażemy jak ważna jest współpraca badaczy z wydawcami w tym zakresie. Opiszemy rolę mediów elektronicznych i sposoby ich wykorzystywania.
Dla kogo
Na szkolenie zapraszamy redaktorów naczelnych czasopism naukowych, sekretarzy i członków redakcji, redaktorów prowadzących, wydawców oraz osoby, które zmierzają założyć nowe czasopismo naukowe. Jest ono także uzupełnieniem wiedzy zdobywanej w szkołach doktorskich, których studenci rozpoczynają przygodę z publikowaniem naukowym. Możemy również przygotować indywidualne spotkania z redakcjami czasopism naukowych, które będą uwzględniały potrzeby konkretnego periodyku.
Zajęcia prowadzi red. Dorota Dziedzic – od 25 lat związana zawodowo z oficynami naukowymi. W Wydawnictwie Naukowym PWN prowadziła redakcję czasopism, w ramach której ukazywały się czasopisma naukowe oraz popularnonaukowe (m.in. „Charaktery”, „Mówią Wieki”) oraz redakcję projektów specjalnych, która wydawała książki naukowe zlecane i finansowane przez podmioty zewnętrzne. Realizowała też duże projekty koedycyjne z wydawnictwami zagranicznymi (Oxford Press, Elsevier, Penguin). Była redaktorem prowadzącym serii oxfordzkich słowników tematycznych.
Kierowała Wydawnictwem Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Tworzyła jego plan wydawniczy i budżet, pozyskiwała autorów, współpracowała z wydawcami zagranicznymi. Koordynowała prace nad tytułami od momentu zawarcia umów licencyjnych do dystrybucji. Stworzyła i prowadziła księgarnię internetową Instytutu.
Od 10 lat pracuje w Wydawnictwach Uniwersytetu Warszawskiego. Jest redaktorem prowadzącym czasopisma naukowe. Obecnie prowadzi 17 periodyków – o różnej częstotliwości ukazywania się, w wersji papierowej i elektronicznej, także we współpracy z innymi uczelniami (Uniwersytet Europejski Viadrina). Zarządza całym procesem wydawniczym: współpracuje z redakcjami, redaktorami oraz tłumaczami, dba o jakość ich pracy. Przygotowuje kalkulacje kosztów wydania poszczególnych numerów i je rozlicza, zawiera umowy z autorami i innymi współpracownikami. Stworzyła i prowadzi strony internetowe wydawanych czasopism. Inicjuje zmiany, które uwzględniają wymagania Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz baz bibliometrycznych (m.in. Scopus i Web of Science). Współpracuje przy ich wdrażaniu.
Doskonale zna specyfikę procesu wydawniczego czasopism naukowych. W swojej pracy uwzględnia wszystkie jego aspekty: edytorskie, finansowe, prawne oraz wymagania stawiane przez MEiN. Dbając o wysoki poziom edytorski wydawanych czasopism wykorzystuje w pracy najnowsze technologie.
Jest zwolenniczką otwartej nauki i wykorzystywania nowoczesnych technologii w wydawaniu i promowaniu czasopism naukowych przy zachowaniu ich tradycyjnej roli w wymianie myśli naukowej.
Prowadzi szkolenia z zakresu zarządzania procesem wydawniczym, przygotowywania czasopism i ich stron internetowych do umieszczania w bazach indeksacyjnych wskazanych przez MEiN oraz kursy w Polskim Towarzystwie Wydawców Książek (kurs Czasopismo naukowe. Od pomysłu do publikacji, Kurs dla redaktorów prowadzących monografie naukowe). Bierze udział w dyskusjach o wyzwaniach wobec których stają dzisiaj nauka, wydawnictwa i czasopisma naukowe, np. ostatnio w Goethe Institut.
Lokalizacja | szkolenie online |
---|---|
Termin | 12/04/2023 Niestety szkolenie już się odbyło. Jeżeli jesteś zainteresowany szkoleniem napisz do nas |
Sprzęt niezbędny do wzięcia udziału w szkoleniu:
- laptop/tablet/telefon komórkowy,
- stabilne łącze internetowe.
Gwarantujemy:
- materiały i Certyfikat w wersji elektronicznej
- merytoryczne szkolenie,
- możliwość zadawania pytań w czasie zajęć za pośrednictwem chatu lub połączenia video,
- pełne wsparcie techniczne, w tym pomoc zdalną przy konfiguracji urządzenia, na którym będą Państwo uczestniczyć w szkoleniu online.
Warunki uczestnictwa
Warunki techniczne dla szkoleń online