Pisanie tekstów naukowych jest dla badaczy podstawą awansu zawodowego. W Polsce, każdy kto ma styczność z pracą na uczelni, w centrum badawczym, ośrodku edukacyjnym, instytucji kultury itp., zetknął się z terminem „punktoza” określającym nieustanną pogoń naukowców za ministerialnymi punktami przyznawanymi za publikowanie. W dobie Ustawy 2.0 szczególnie ważne stały się wysokopunktowane, prestiżowe czasopisma czy wydawnictwa. Szkolenie ma na celu pokazanie, jak skutecznie pisać oraz publikować właśnie w takich miejscach, a także zwrócenie uwagi na praktyczną stronę pisania.
Podstawą dobrych tekstów są dobre badania naukowe, ale to tylko połowa sukcesu. Niezwykle istotne jest poznanie meandrów publikacyjnego ekosystemu, choćby po to, aby zdecydować się, co, jak i gdzie publikować. Nie obędzie się także bez wypracowania solidnego warsztatu, bowiem teksty naukowe stanowią odrębny gatunek literacki, rządzący się określonymi prawami. Ich odkrycie oraz sprawna implementacja często pozwalają odpowiednio „sprzedać” wyniki swoich badań.
Pisanie tekstów naukowych „obwarowane” jest konkretnymi wytycznymi, co dotyczy nawet z pozoru mało ważnych kwestii, takich jak słowa kluczowe czy abstrakty. Obok „żelaznych” zasad, warto zwrócić uwagę na „miękką” stronę procesu publikacyjnego. Nauczyć się trzeba, jak pracować z redaktorem czasopisma lub sprawnego i przekonującego odpowiadania na recenzje.
PROGRAM SZKOLENIA
- Tekst naukowy jako źródło sukcesu naukowego:
- pisanie jako proces,
- na jakie pytania odpowiedzieć sobie, przystępując do pisania tekstów naukowych,
- dlaczego publikowanie jest trudne?
- Jak się przygotować do napisania artykułu naukowego – planowanie pisania; sformułowanie kategorii swojego tekstu:
- pisanie po polsku czy po angielsku?
- co zrobić, żeby upewnić się, że tekst jest poprawny językowo (jeśli piszemy w języku angielskim)?
- co brać pod uwagę, wybierając czasopismo, w którym chcemy opublikować tekst,
- ministerialne wykazy czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych – kilka ciekawostek,
- analizy cytowalności – Web of Science; Impact Factor; Scopus – CiteScore, Scimago Journal Rank (SJR), Source Normalized Impact per Paper (SNIP); indeks Hirscha oraz indeks,
- Egghe’a dla czasopism; Google Metrics,
- wybór rodzaju publikacji,
- kryteria recenzowania tekstów,
- porządkowanie materiału oraz wybór stylu pisania,
- błędy językowe, czyli Ponglish.
- Konstrukcja tekstu naukowego:
- różne odmiany tekstów naukowych i różne sposoby ich konstruowania,
- założenia metodologiczne oraz zagadnienia teoretyczne a rodzaje tekstów naukowych,
- uniwersalna struktura artykułu naukowego i jej różne odmiany.
- tytuł jako wyznacznik treści,
- strategie tworzenia dobrego tytułu,
- kilka zdań o słowach kluczowych (key words) – dlaczego są ważne,
- lista autorów (kryteria autorstwa).
- Research articles, czyli o potrzebie zastosowania schematu AIMRaD (Abstract, Introduction, Materials and methods, Results, and Discussion) oraz rozlicznych jego wariantów,
- dlaczego Abstrakt jest tak ważny, czyli organizacja oraz podstawowe elementy streszczenia. Różne sposoby pisania abstraktów,
- The Introduction – wymiary kompletnego Wprowadzenia: ulokowanie w polu naukowym; wskazanie „nieodkrytych” obszarów; dokładne wyjaśnienie celu; poprawność logiczna i inne,
- sekcja Results, czyli o tym, jak „rozkręcić” swój artykuł, przedstawiając wyniki badań niczym ciekawą historię oraz poprawnie stosując ilustracje i tabele,
- sekcja Methods – jej cele oraz organizacja,
- sekcja Discussion – ważne kwestie związane z konstrukcją, podkreślanie kluczowych informacji, negocjowanie siły tez.
- Dalsze rozwijanie umiejętności związanych z pisaniem artykułów:
- proponowanie tekstów czasopismom – o czym jeszcze pamiętać?
- list do edytora, covering letter/cover letter,
- desk reject – co wówczas?
- wskazywanie potencjalnych recenzentów,
- odpowiadanie recenzentom, czyli jak sobie radzić z odrzuceniami oraz propozycjami zmian (minor lub major revision; reject),
- działania około-publikacyjne, czyli jak samemu promować swój tekst – kilka ciekawostek,
- monografie autorskie oraz monografie pod redakcja w topowych wydawnictwach zagranicznych – jak nawiązać kontakt i zaproponować publikację, dobre praktyki i inne kwestie.
- Przegląd literatury (literature review) jako coraz popularniejszy typ tekstu:
- czym jest przegląd literatury i jakie ma cele,
- typy przeglądów literatury,
- jak napisać dobry przegląd literatury – etap po etapie,
- oprogramowanie wykorzystywane do pisania przeglądów,
- najczęstsze błędy związane z przeglądami literatury.
- Wyszukiwanie czasopism oraz innych zasobów naukowych jako warunek sukcesu publikacyjnego:
- typologia, rodzaje źródeł sieciowych,
- wyszukiwanie opracowań naukowych, pełnych tekstów publikacji,
- wyszukiwanie czasopism wydawanych w modelu Open Access (sieciowe zasoby),
- jak się upewniać, co do polityki wydawniczej periodyków),
- rodzaje zasobów naukowych,
- wyszukiwanie danych pochodzących z badań empirycznych.
Korzyści wynikające z przyjęcia takiej metodologii:
- Zdobycie wiedzy dotyczącej publikowania w najbardziej prestiżowych miejscach.
- Doskonalenie umiejętności pisania artykułów.
- Zdobycie wiedzy potrzebnej redaktorom lub edytorom naukowych pism.
- Odkrycie tego, jak poprawnie pisać teksty naukowe.
- Bycie biegłym w wyszukiwaniu źródeł naukowych.
Zajęcia prowadzi dr hab. Piotr Siuda, prof. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Autor poczytnego poradnika wydanego przez PWN: „Publikacje naukowe”. Autor kilku monografii naukowych. Publikował w wielu periodykach naukowych, w tym w wysoko punktowanych pismach z tak zwanym impact factorem (Q1 i Q2 journals). Kierownik szeregu projektów badawczych, w tym zadania „Dzieci sieci”, „Dzieci sieci 2.0”, „Prosumpcjonizm pop-przemysłów”. Główny wykonawca naukometrycznego projektu finansowanego ze środków NPRH („Współczesna polska humanistyka wobec wyzwań naukometrii”). Członek The Association of Internet Researchers oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.
-
Lokalizacja |
szkolenie online
|
Termin |
25/05/2023
Niestety szkolenie już się odbyło. Jeżeli jesteś zainteresowany szkoleniem
napisz do nas
|
Sprzęt niezbędny do wzięcia udziału w szkoleniu:
- laptop/tablet/telefon komórkowy,
- stabilne łącze internetowe.
Gwarantujemy:
- materiały i Certyfikat w wersji elektronicznej
- merytoryczne szkolenie,
- możliwość zadawania pytań w czasie zajęć za pośrednictwem chatu lub połączenia video,
- pełne wsparcie techniczne, w tym pomoc zdalną przy konfiguracji urządzenia, na którym będą Państwo uczestniczyć w szkoleniu online.
-
Warunki uczestnictwa
- Prosimy o wypełnienie Formularza rejestracyjnego.
- Wypełnienie formularza rejestracyjnego jest równoznaczne ze zgłoszeniem i akceptacją Regulaminu.
- W ciągu 24 godzin wyślemy Państwu wiadomość z potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia.
- W przypadku braku takiej wiadomości, prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta.
- Potwierdzenie organizacji szkolenia prześlemy na adres e-mail podany w formularzu:
- najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem (szkolenia stacjonarne)
- najpóźniej na 3 dni przed szkoleniem (szkolenia online)
- Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie wpłaty na konto organizatora na podstawie otrzymanej faktury pro forma.
- Numer rachunku bankowego: mBank 88 1140 2004 0000 3302 7511 5949
Warunki techniczne dla szkoleń online
- Chcąc uczestniczyć w szkoleniu online na platformie Google Meet, uczestnik we własnym zakresie powinien zapewnić sobie sprzęt i oprogramowanie niezbędne do udziału w szkoleniu tj.:
- laptop/tablet/telefon komórkowy z głośnikiem i mikrofonem,
- szerokopasmowe połączenie z Internetem,
- kamera internetowa (wbudowana lub podłączana przez USB).
- Uwaga: inne urządzenia, na przykład kamery wirtualne, mogą nie działać z Google Meet.
- Do obsługi wideo w jakości HD wymagany jest procesor Intel drugiej generacji i3/i5/i7 2,2 GHz, odpowiednik firmy AMD lub lepszy,
- aktualną wersję systemu operacyjnego (Apple® macOS®, Microsoft® Windows®, Chrome OS, Ubuntu® i inne dystrybucje systemu Linux® oparte na Debianie),
- aktualną wersję przeglądarki (Chrome, Mozilla® Firefox®, Microsoft® Edge®, Apple® Safari®) WAŻNE! Microsoft Internet Explorer® 11 nie zapewnia pełnej obsługi Meet. Lepiej korzystać z przeglądarki Microsoft Edge. Jeśli chcesz używać Hangouts w przeglądarce Internet Explorer, musisz zainstalować wtyczkę do Meet. Pobierz i zainstaluj najnowszą wersję wtyczki Google Video Support Plugin.