wt., 11 cze
|Google Meet
Ewaluacja i doskonalenie programów studiów
Cena: 600 zł netto, 738 zł brutto Gwarantujemy: - materiały i Certyfikat w wersji elektronicznej, - merytoryczne szkolenie, - możliwość zadawania pytań w czasie zajęć za pośrednictwem chatu lub połączenia video, - pełne wsparcie techniczne.
Termin i lokalizacja
11 cze 2024, 09:00 – 15:00
Google Meet
Zapisz się
Szkolenia ma na celu przybliżenie regulacji prawnych i wymagań stawianych uczelniom wyższych w zakresie ewaluacji i doskonalenia programów studiów, z uwzględnieniem kryteriów i stanowisk interpretacyjnych Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
W ramach szkolenia będą przedstawiane przykładowe procedury i wzory dokumentów, w tym w szczególności wzór projektu programu studiów i sylabusów, wykazu kadry prowadzącej zajęcia.
Szkolenie uwzględnia w szczególności:
- wybrane przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (PSWiN),
- wybrane przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie studiów,
- wybrane przepisy ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy,
- aktualne kryteria oceny programowej oraz stanowiska interpretacyjne Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
Szkolenie jest kierowane do kadry uczelni wyższych zaangażowanej w proces tworzenia, ewaluacji i doskonalenia programów studiów, a w szczególności:
- prorektorów, dziekanów, prodziekanów odpowiedzialnych za sprawy związane z kształceniem w ramach studiów wyższych,
- osób pełniących funkcje w ramach systemów zapewnienia jakości kształcenia (pełnomocników ds. jakości kształcenia, członków rad dydaktycznych, rad programowych, członków zespołów ds. jakości kształcenia),
- pracowników wsparcia, którzy zajmują się administracyjną obsługą ww. procesów.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Wiadomości wprowadzające:
a. najważniejsze akty prawne,
b. sygnalizacja najnowszych zmian prawnych,
c. podstawowe definicje, w szczególności związane z prowadzeniem kształcenia na podstawie programów studiów oraz funkcjonowaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i Polskiej Ramy Kwalifikacji,
d. zasady ogólne dotyczące uprawnień do prowadzenia studiów wyższych,
e. kierunki, które są albo mogą być prowadzone jako jednolite studia magisterskie.
2. Wymagania dotyczące programów studiów:
a. efekty uczenia się,
b. opis procesu prowadzącego do uzyskania efektów uczenia się,
c. punkty ECTS przypisane do zajęć,
d. elementy obligatoryjne programu studiów,
e. sylabusy a program studiów,
f. program studiów a standardy kształcenia,
g. przykładowa procedura ustalania programu studiów.
3. Doskonalenie programu studiów w ramach zmiany:
a. zasady dokonywania zmian w programach studiów – czy, kiedy i w jakim zakresie można zmieniać program studiów?
b. przykładowa procedura zmiany programu studiów wyższych.
4. Ewaluacja programu studiów w świetle oceny programowej PKA:
a. kilka słów o procedurze,
b. kryteria oceny dla studiów o profilu ogólnoakademickim i o profilu praktycznym:
- konstrukcja programu studiów: koncepcja, cele kształcenia i efekty uczenia się
- realizacja programu studiów: treści programowe, harmonogram realizacji programu studiów oraz formy i organizacja zajęć, metody kształcenia, praktyki zawodowe, organizacja procesu nauczania i uczenia się
- przyjęcie na studia, weryfikacja osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się, zaliczanie poszczególnych semestrów i lat oraz dyplomowanie
- Kompetencje, doświadczenie, kwalifikacje i liczebność kadry prowadzącej kształcenie oraz rozwój i doskonalenie kadry
- infrastruktura i zasoby edukacyjne wykorzystywane w realizacji programu studiów oraz ich doskonalenie
- współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym w konstruowaniu, realizacji i doskonaleniu programu studiów oraz jej wpływ na rozwój kierunku
- Warunki i sposoby podnoszenia stopnia umiędzynarodowienia procesu kształcenia na kierunku
- wsparcie studentów w uczeniu się, rozwoju społecznym, naukowym lub zawodowym i wejściu na rynek pracy oraz rozwój i doskonalenie form wsparcia
- publiczny dostęp do informacji o programie studiów, warunkach jego realizacji i osiąganych rezultatach
- polityka jakości, projektowanie, zatwierdzanie, monitorowanie, przegląd i doskonalenie programu studiów
c. stanowiska interpretacyjne PKA.
5. Podsumowanie i dyskusja.
Szkolenie prowadzone jest w formie wykładowo-warsztatowej, przy użyciu prezentacji multimedialnej, z interaktywnym udziałem uczestników szkolenia, polegającym na udziale w dyskusji z trenerem, wymianie doświadczeń wynikających z praktyki związanej z tematem szkolenia. W ramach szkolenia prowadzone będą także konsultacje indywidualne.