top of page
Pisanie artykułów naukowych z wykorzystaniem AI (sztucznej inteligencji) oraz ich skuteczne publikowanie
Pisanie artykułów naukowych z wykorzystaniem AI (sztucznej inteligencji) oraz ich skuteczne publikowanie

pt., 13 cze

|

Google Meet

Pisanie artykułów naukowych z wykorzystaniem AI (sztucznej inteligencji) oraz ich skuteczne publikowanie

Cena regularna: 750 zł netto; 922,50 zł brutto Gwarantujemy: - materiały i Certyfikat w wersji elektronicznej - merytoryczne szkolenie, - możliwość zadawania pytań w czasie zajęć za pośrednictwem chatu lub połączenia video, - pełne wsparcie techniczne.

Termin i lokalizacja

13 cze 2025, 09:00 – 15:00

Google Meet

Zapisz się

LINK DO REJESTRACJI


Promocja przy zgłoszeniu do 30 maja 2025 r.:

- jednej i dwóch osób otrzymają Państwo 10% rabatu lub

- 50% rabatu dla trzeciej osoby lub

- czwarta osoba gratis.

Promocje nie łączą się!



Pisanie tekstów naukowych pozostaje podstawą awansu zawodowego badacza. W dobie „punktozy” i Ustawy 2.0 szczególnego znaczenia nabrały publikacje w wysoko punktowanych, prestiżowych czasopismach i wydawnictwach. Dodatkowo, dynamiczny rozwój generatywnej sztucznej inteligencji sprawił, że proces pisania i publikowania tekstów naukowych ulega istotnej transformacji.


Szkolenie pokazuje, jak skutecznie tworzyć teksty naukowe z wykorzystaniem AI – od wstępnych pomysłów, przez pisanie, po publikowanie i promowanie efektów pracy. Uczestnicy poznają zarówno standardowe zasady tworzenia publikacji naukowych, jak i nowoczesne rozwiązania wspierające badaczy.


Trener pokazuje jak sztuczna inteligencja może być partnerem w pisaniu, ale też kiedy jej użycie jest nieetyczne lub ryzykowne. Pokazuje, jak tworzyć dobre teksty naukowe, korzystając z nowych technologii, bez utraty jakości i oryginalności.


Uczestnicy dowiedzą się, jak:

  • pisać teksty naukowe krok po kroku,

  • wykorzystywać AI na każdym etapie pisania i publikowania,

  • dobierać i weryfikować czasopisma,

  • pisać przeglądy literatury z pomocą AI,

  • odpowiedzialnie korzystać z AI (w świetle etyki naukowej i wytycznych wydawców).


Metodologia prowadzenia warsztatu:

Szkolenie wykorzystuje wykład, konwersatorium i warsztat praktyczny. Omawiane zagadnienia przedstawiane są w ujęciu zarówno teoretycznym, jak i praktycznym – z pokazaniem rozwiązań. Trener pracuje na przykładach, testuje AI i pokazuje jak wykorzystywać ją świadomie.


Korzyści wynikające z udziału w szkoleniu:

  • Zdobycie wiedzy o skutecznym publikowaniu w prestiżowych miejscach.

  • Praktyczne umiejętności pisania artykułów wspomaganego przez AI.

  • Znajomość etycznych granic wykorzystania sztucznej inteligencji.

  • Biegłość w wyszukiwaniu czasopism i ocenianiu ich jakości.

  • Umiejętność promowania publikacji i zarządzania procesem submission.



PROGRAM SZKOLENIA


Część I. Jak się przygotować do pisania artykułu – pisanie jako proces wspomagany przez AI?

  1. Pisanie jako proces – jak AI może wspierać na każdym jego etapie (szybki przegląd narzędzi wskazywanych podczas szkolenia: od ogólnych, „publicznych” modeli po narzędzia akademickie).

  2. Kluczowe pytania przed pisaniem – wspomagane przez AI (np. ustrukturyzowane checklisty, asystenci pisarscy).

  3. Dlaczego publikowanie jest trudne i jak AI może pomóc (np. wykrywanie braków w strukturze tekstu, propozycje poprawek).

  4. Planowanie tekstu i wybór jego kategorii – narzędzia do planowania (np. narzędzia AI do tworzenia outline’ów).

  5. Wybór rodzaju publikacji – pomoc AI w dopasowaniu do stylu czasopisma.

  6. Narzędzia dopasowania czasopism.

  7. Czasopisma drapieżne vs. wartościowe – czy AI może jakoś pomóc w ocenie?

  8. Kryteria recenzowania tekstów – AI jako „pseudo-recenzent” (oceny merytoryczne i oceny zgodności z formalnymi wymaganiami).


Część II. Porady językowe oraz językowe narzędzia AI.

  1. Pisanie po polsku czy angielsku – narzędzia do tłumaczeń.

  2. Poprawność językowa – narzędzia korekty AI.

  3. Porządkowanie materiału i styl – stylometryka z pomocą AI.


Część III. Wysyłka (submission) artykułu – czy i jak może pomóc sztuczna inteligencja.

  1. List do edytora, covering letter/cover letter.

  2. Wskazywanie potencjalnych recenzentów.

  3. Odpowiadanie recenzentom, czyli jak sobie radzić z odrzuceniami oraz propozycjami zmian (minor lub major revision; reject).

  4. Checklisty i narzędzia wsparcia w procesie submission.

  5. Odpowiedzi do recenzentów – symulacje odpowiedzi przez AI.

  6. Promocja tekstu – narzędzia do tworzenia streszczeń graficznych, wideoabstraktów i postów do mediów społecznościowych.


Część IV. Tytuły, abstrakty i słowa kluczowe – zasady tworzenia oraz pomoc AI.

  1. Dlaczego te elementy są kluczowe – pozycjonowanie artykułu.

  2. Tytuł artykułu jako wyznacznik jego treści.

  3. Strategie tworzenia dobrego tytułu – informacyjny charakter vs przystępność, język.

  4. Tworzenie tytułów – narzędzia AI.

  5. Kilka zdań o słowach kluczowych (key words) – dlaczego są ważne, jak je dobrze wybrać (jak może pomóc AI).

  6. Abstakt jako odzwierciedlenie struktury tekstu; poszczególne części abstraktu.

  7. Abstrakty strukturyzowane i opisowe

  8. Jak sobie poradzić z ograniczonym miejscem – słownictwo oraz skróty.

  9. Abstrakty – AI do pisania, skracania, przekształcania w różne wersje.

  10. Extended abstracts – automatyzacja różnych wersji abstraktów.


Część V. Konstrukcja artykułu z pomocą AI.

  1. Uniwersalna struktura artykułu naukowego i jej różne odmiany.

  2. Research articles, czyli o potrzebie zastosowania schematu AIMRaD (Abstract, Introduction, Materials and methods, Results, and Discussion) oraz rozlicznych jego wariantów.

  3. Struktura artykułu – szablony AI.

  4. AIMRaD i jego warianty – tworzenie konspektu z pomocą AI.

  5. Introduction – generatory hipotez i przeglądów literatury.

  6. Results – AI do wizualizacji danych.

  7. Tabele, wykresy, ilustracje – generatory wykresów, analiza danych przez AI.

  8. Methods – szablony opisów metod, generatory języka pasywnego/aktywnego.

  9. Acknowledgments – pomocne wzory, etykieta AI.


Część VI. Etyczne wykorzystanie AI w pisaniu artykułów.

  1. Czym jest etyczne korzystanie z AI w kontekście naukowym.

  2. Granica między wsparciem a współautorstwem.

  3. Czy i kiedy należy ujawniać użycie AI w artykule?

  4. Dobre praktyki wg wytycznych wydawnictw i organizacji.

  5. Jak zgodnie z zasadami wskazywać użycie narzędzi (np. w sekcji podziękowań, metod)?

  6. Ryzyka i zagrożenia: niesamodzielność pracy, halucynacje AI, fabrykowanie źródeł, nieświadome plagiaty, nadmierna korekta przez AI a utrata indywidualnego stylu autora.

  7. Weryfikacja treści wygenerowanych przez AI.

  8. Jak i czym sprawdzać prawdziwość, jakość i wiarygodność danych.

  9. Użycie detektorów AI i ocena etyczna cudzych tekstów.

  10. Jak dokumentować użycie AI dla przejrzystości (notatki, logi, wersje robocze).


Część VII. Przegląd literatury (literature review): AI jako pomocnik.

  1. Czym jest przegląd literatury i jakie ma cele.

  2. Typy przeglądów literatury – systematic, meta, narrative, rapid, scoping, integrative, evidence mapping i inne.

  3. Typy przeglądów które wspiera AI.

  4. Pierwszy etap tworzenia: Definiowanie problemu i kryteriów włączania/wyłączania; strategie szukania, gdzie szukać? Jak może pomóc AI?

  5. Drugi etap: szukanie literatury – kroki (jakiego rodzaju literaturę włączać, identyfikacja miejsc szukania, słowa klucze, dodatkowe aktywności [np. hand searching czy citation chaining]). Jak może pomóc AI?

  6. Trzeci etap: screening and selection – poszczególne kroki. Jak może pomóc AI?

  7. Oprogramowanie standardowe (Covidence, Zotero, EndNote) + AI.

  8. AI w analizie jakościowej: MaxQDA z AI, Atlas.ti, CAQDAS.


Część VIII. Wyszukiwanie źródeł i publikacji naukowych (AI jako przewodnik).

  1. Typologia, rodzaje źródeł sieciowych – wyszukiwarki, agregatory, bazy danych, katalogu, serwisy ASNS, społecznościowe bibliografie.

  2. Wyszukiwanie opracowań naukowych, pełnych tekstów publikacji.

  3. Wyszukiwanie czasopism wydawanych w modelu Open Access (sieciowe zasoby); różne rodzaje OA: gold, green, hybrydowy, itd.

  4. Agregatory AI do wyszukiwań.

  5. Organizacja zasobów – AI a menadżery bibliografii.



Trener: dr hab. Piotr Siuda

Udostępnij

bottom of page