

pt., 13 cze
|Google Meet
Pisanie artykułów naukowych z wykorzystaniem AI (sztucznej inteligencji) oraz ich skuteczne publikowanie
Cena regularna: 750 zł netto; 922,50 zł brutto Gwarantujemy: - materiały i Certyfikat w wersji elektronicznej - merytoryczne szkolenie, - możliwość zadawania pytań w czasie zajęć za pośrednictwem chatu lub połączenia video, - pełne wsparcie techniczne.
Termin i lokalizacja
13 cze 2025, 09:00 – 15:00
Google Meet
Zapisz się
Promocja przy zgłoszeniu do 30 maja 2025 r.:
- jednej i dwóch osób otrzymają Państwo 10% rabatu lub
- 50% rabatu dla trzeciej osoby lub
- czwarta osoba gratis.
Promocje nie łączą się!
Pisanie tekstów naukowych pozostaje podstawą awansu zawodowego badacza. W dobie „punktozy” i Ustawy 2.0 szczególnego znaczenia nabrały publikacje w wysoko punktowanych, prestiżowych czasopismach i wydawnictwach. Dodatkowo, dynamiczny rozwój generatywnej sztucznej inteligencji sprawił, że proces pisania i publikowania tekstów naukowych ulega istotnej transformacji.
Szkolenie pokazuje, jak skutecznie tworzyć teksty naukowe z wykorzystaniem AI – od wstępnych pomysłów, przez pisanie, po publikowanie i promowanie efektów pracy. Uczestnicy poznają zarówno standardowe zasady tworzenia publikacji naukowych, jak i nowoczesne rozwiązania wspierające badaczy.
Trener pokazuje jak sztuczna inteligencja może być partnerem w pisaniu, ale też kiedy jej użycie jest nieetyczne lub ryzykowne. Pokazuje, jak tworzyć dobre teksty naukowe, korzystając z nowych technologii, bez utraty jakości i oryginalności.
Uczestnicy dowiedzą się, jak:
pisać teksty naukowe krok po kroku,
wykorzystywać AI na każdym etapie pisania i publikowania,
dobierać i weryfikować czasopisma,
pisać przeglądy literatury z pomocą AI,
odpowiedzialnie korzystać z AI (w świetle etyki naukowej i wytycznych wydawców).
Metodologia prowadzenia warsztatu:
Szkolenie wykorzystuje wykład, konwersatorium i warsztat praktyczny. Omawiane zagadnienia przedstawiane są w ujęciu zarówno teoretycznym, jak i praktycznym – z pokazaniem rozwiązań. Trener pracuje na przykładach, testuje AI i pokazuje jak wykorzystywać ją świadomie.
Korzyści wynikające z udziału w szkoleniu:
Zdobycie wiedzy o skutecznym publikowaniu w prestiżowych miejscach.
Praktyczne umiejętności pisania artykułów wspomaganego przez AI.
Znajomość etycznych granic wykorzystania sztucznej inteligencji.
Biegłość w wyszukiwaniu czasopism i ocenianiu ich jakości.
Umiejętność promowania publikacji i zarządzania procesem submission.
PROGRAM SZKOLENIA
Część I. Jak się przygotować do pisania artykułu – pisanie jako proces wspomagany przez AI?
Pisanie jako proces – jak AI może wspierać na każdym jego etapie (szybki przegląd narzędzi wskazywanych podczas szkolenia: od ogólnych, „publicznych” modeli po narzędzia akademickie).
Kluczowe pytania przed pisaniem – wspomagane przez AI (np. ustrukturyzowane checklisty, asystenci pisarscy).
Dlaczego publikowanie jest trudne i jak AI może pomóc (np. wykrywanie braków w strukturze tekstu, propozycje poprawek).
Planowanie tekstu i wybór jego kategorii – narzędzia do planowania (np. narzędzia AI do tworzenia outline’ów).
Wybór rodzaju publikacji – pomoc AI w dopasowaniu do stylu czasopisma.
Narzędzia dopasowania czasopism.
Czasopisma drapieżne vs. wartościowe – czy AI może jakoś pomóc w ocenie?
Kryteria recenzowania tekstów – AI jako „pseudo-recenzent” (oceny merytoryczne i oceny zgodności z formalnymi wymaganiami).
Część II. Porady językowe oraz językowe narzędzia AI.
Pisanie po polsku czy angielsku – narzędzia do tłumaczeń.
Poprawność językowa – narzędzia korekty AI.
Porządkowanie materiału i styl – stylometryka z pomocą AI.
Część III. Wysyłka (submission) artykułu – czy i jak może pomóc sztuczna inteligencja.
List do edytora, covering letter/cover letter.
Wskazywanie potencjalnych recenzentów.
Odpowiadanie recenzentom, czyli jak sobie radzić z odrzuceniami oraz propozycjami zmian (minor lub major revision; reject).
Checklisty i narzędzia wsparcia w procesie submission.
Odpowiedzi do recenzentów – symulacje odpowiedzi przez AI.
Promocja tekstu – narzędzia do tworzenia streszczeń graficznych, wideoabstraktów i postów do mediów społecznościowych.
Część IV. Tytuły, abstrakty i słowa kluczowe – zasady tworzenia oraz pomoc AI.
Dlaczego te elementy są kluczowe – pozycjonowanie artykułu.
Tytuł artykułu jako wyznacznik jego treści.
Strategie tworzenia dobrego tytułu – informacyjny charakter vs przystępność, język.
Tworzenie tytułów – narzędzia AI.
Kilka zdań o słowach kluczowych (key words) – dlaczego są ważne, jak je dobrze wybrać (jak może pomóc AI).
Abstakt jako odzwierciedlenie struktury tekstu; poszczególne części abstraktu.
Abstrakty strukturyzowane i opisowe
Jak sobie poradzić z ograniczonym miejscem – słownictwo oraz skróty.
Abstrakty – AI do pisania, skracania, przekształcania w różne wersje.
Extended abstracts – automatyzacja różnych wersji abstraktów.
Część V. Konstrukcja artykułu z pomocą AI.
Uniwersalna struktura artykułu naukowego i jej różne odmiany.
Research articles, czyli o potrzebie zastosowania schematu AIMRaD (Abstract, Introduction, Materials and methods, Results, and Discussion) oraz rozlicznych jego wariantów.
Struktura artykułu – szablony AI.
AIMRaD i jego warianty – tworzenie konspektu z pomocą AI.
Introduction – generatory hipotez i przeglądów literatury.
Results – AI do wizualizacji danych.
Tabele, wykresy, ilustracje – generatory wykresów, analiza danych przez AI.
Methods – szablony opisów metod, generatory języka pasywnego/aktywnego.
Acknowledgments – pomocne wzory, etykieta AI.
Część VI. Etyczne wykorzystanie AI w pisaniu artykułów.
Czym jest etyczne korzystanie z AI w kontekście naukowym.
Granica między wsparciem a współautorstwem.
Czy i kiedy należy ujawniać użycie AI w artykule?
Dobre praktyki wg wytycznych wydawnictw i organizacji.
Jak zgodnie z zasadami wskazywać użycie narzędzi (np. w sekcji podziękowań, metod)?
Ryzyka i zagrożenia: niesamodzielność pracy, halucynacje AI, fabrykowanie źródeł, nieświadome plagiaty, nadmierna korekta przez AI a utrata indywidualnego stylu autora.
Weryfikacja treści wygenerowanych przez AI.
Jak i czym sprawdzać prawdziwość, jakość i wiarygodność danych.
Użycie detektorów AI i ocena etyczna cudzych tekstów.
Jak dokumentować użycie AI dla przejrzystości (notatki, logi, wersje robocze).
Część VII. Przegląd literatury (literature review): AI jako pomocnik.
Czym jest przegląd literatury i jakie ma cele.
Typy przeglądów literatury – systematic, meta, narrative, rapid, scoping, integrative, evidence mapping i inne.
Typy przeglądów które wspiera AI.
Pierwszy etap tworzenia: Definiowanie problemu i kryteriów włączania/wyłączania; strategie szukania, gdzie szukać? Jak może pomóc AI?
Drugi etap: szukanie literatury – kroki (jakiego rodzaju literaturę włączać, identyfikacja miejsc szukania, słowa klucze, dodatkowe aktywności [np. hand searching czy citation chaining]). Jak może pomóc AI?
Trzeci etap: screening and selection – poszczególne kroki. Jak może pomóc AI?
Oprogramowanie standardowe (Covidence, Zotero, EndNote) + AI.
AI w analizie jakościowej: MaxQDA z AI, Atlas.ti, CAQDAS.
Część VIII. Wyszukiwanie źródeł i publikacji naukowych (AI jako przewodnik).
Typologia, rodzaje źródeł sieciowych – wyszukiwarki, agregatory, bazy danych, katalogu, serwisy ASNS, społecznościowe bibliografie.
Wyszukiwanie opracowań naukowych, pełnych tekstów publikacji.
Wyszukiwanie czasopism wydawanych w modelu Open Access (sieciowe zasoby); różne rodzaje OA: gold, green, hybrydowy, itd.
Agregatory AI do wyszukiwań.
Organizacja zasobów – AI a menadżery bibliografii.
Trener: dr hab. Piotr Siuda